Reisetilbud

Rundreise i Nepal - 11 dager/10 netter (NE08)

11  dager
Fra kr
21.140,-

Utforsk Bali! - 14 dager/13 netter (ID06)

14  dager
Fra kr
18.190,-

Coco Beach - et tropisk paradis på Filippinene (PH01)

8  dager
Fra kr
11.450,-

Enestående Kerala – 14 dager/13 netter (IN07)

14  dager
Fra kr
24.650,-

Utforsk Indonesia med stil på Bali, Flores og Lombok – 14 dager/13 netter (ID08)

14  dager
Fra kr
28.950,-

Reisevilkår - fly


Når du avslutter en bestilling med alle nødvendige opplysninger, har du inngått en bindende kjøpsavtale. Systemet sender en bestillingsbekreftelse til deg og en kopi til oss. Vi sjekker at din reservasjon er i henhold til gjeldende regler, og at priser og skatter er korrekte.
 
 
Billettutsteder


Eastern Travel & Tours
Tollbugata 59
3044 Drammen

E-post: post@eastern.no

 

Telefon: 32 26 86 70
Telefaks: 32 83 65 59
 

 

 

 

 

 

BESTILLING

 

 

Flytider

  • Oppførte tider i billetten og i reiseplanen er angitt i lokal tid.
  • Flytider og reiseruter er ofte utarbeidet lang tid i forveien, og det kan forekomme endringer, oftest pr. 1. april og 1. oktober, hvor flyselskapene endrer deres avgangs- og ankomsttider, samt ved overgang til sommertid. Kontroller derfor alltid straks de utleverte eller oversendte flybillettene.
  • Avviker flybillettene fra din opprinnelige bestilling, og har du ikke tidligere mottatt beskjed om endringer i flyruten, bør du omgående kontakte Eastern Travel & Tours, slik at eventuelle feil kan oppdages straks og før avreisedatoen.
 

 

 

Flypriser og skatter

  • Reisens pris omfatter, hvis ikke annet er nevnt, flytransport til og fra reisemålet og inkluderer flyplassavgifter. Utgifter til pass, visum, vaksinasjoner, forsikringer og lignende er, med mindre annet er nevnt, ikke inkludert i prisen. Den reisende har ansvaret for disse utgiftene. Endringer p.g.a. valutakurs og oljetillegg, og andre forhold vi ikke kontrollerer, kan forekomme. Nøyaktige skatter og avgifter blir oppgitt ved bestilling.
  • I visse land kreves det ved inn- og/eller utreise, lokale avgifter. Disse avgifter skal betales på stedet og kan dermed ikke inkluderes i flybilletten.
  • Det kan i enkelte tilfeller være priser og skatter som avviker fra de opplyste prisene. Er det avvik i prisene, vil Eastern Travel & Tours gi tilbakemelding senest førstkommende virkedag med endelig pris og bekreftelse på din bestilling. Du vil alltid se det totale beløpet inkl. alle omkostninger før du bestiller reisen.
 

 

  
 

PERSONOPPLYSNINGER

 



Navn på flybilletter 

  • Du må selv sørge for at Eastern Travel & Tours får det korrekte navnet på deg selv og de personer du eventuelt også bestiller for. Navnene må være i overensstemmelse med det relevante passet.
  • Kunstnernavn, kallenavn etc. må ikke benyttes i flybilletter, da det kan føre til at man blir avvist ved innsjekking på flyplassen.
  • Eastern Travel & Tours påtar seg ikke ansvar for de følger ukorrekte opplysninger, som byrået ikke har hatt mulighet for å ha kjennskap til, kan medføre. Sjekk alltid om flybillettene er korrekte med en gang etter mottakelsen.
 



Adresse- og leveringsopplysninger

  • Det er ditt ansvar å opplyse korrekt navn og adresse for levering av reisedokumenter.
  • Fremgår ikke navn på dør/postkasse på opplyst adresse, skal et c/o navn opplyses.
  • Foretar man bestilling for et firma, er det viktig at firmanavn opplyses.
  • Eastern Travel & Tours fraskriver seg ansvar for reisedokumenter som ikke når frem p.g.a. feil navn/adresse.
 

 


BETALING

 

 

Betalingsform

  • Betaling skjer med kort ved onlinebestilling. Kortet må normalt disponeres av den av de reisende som skal ha tilsendt reisedokumentene, og som dermed fremstår som bestiller hos Eastern Travel & Tours.
  • Betaling foregår utelukkende via onlinebetaling, hvor betaling skjer via bankoverføring. Kontanter eller giro kan ikke visse tilfeller være mulig etter avtale. 
 

Personopplysninger og kortdata vil ikke bli lagret i henhold til norsk lov. Disse brukes kun til administrasjon av bestilling og betaling. Mail-adresser nyttes ikke til direkte markedsføring (nyhetsbrev o.l.) uten at dette er godkjent av kunde.

 



LEVERING

 



Flybilletter

  • Når reisen er betalt sendes reisedokumenter med e-post snarest mulig.
  • Eastern Travel & Tours utsteder e-ticket (elektronisk billett) på det kredittkort du har oppgitt, dersom det er mulig.
     
 


Ordrebekreftelse og faktura

  • Når en flybillett er bestilt og betalt sendes ordrebekreftelse, inkl. reiseplan, pr. e-post.

 

 



ENDRINGER
 

 


Endring av reise

  • Flybilletter på økonomiklasse er forbundet med strenge restriksjoner. Som oftest er det ikke mulig å endre når flybilletten er utstedt. Dette gjelder alle former for endringer: navneendring, dato- og ruteendring m.m. I enkelte tilfeller kan det allikevel la seg gjøre å endre mot å betale et gebyr til flyselskapet, i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Ta kontakt for mer informasjon.
 

 

Avbestilling av reise

  • Ønsker man å avbestille en reise etter at betaling har funnet sted, skal dette meddeles pr. telefon, e-post, telefaks eller brev til Eastern Travel & Tours. Det må oppgis hvilket reservasjonsnummer dette gjelder. Deretter skal flybilletten returneres til Eastern Travel & Tours pr. omgående.
  • Det er en rekke restriksjoner forbundet med en ruteflybillett, og som oftest er det ikke mulig å få noe refundert etter at flybilletten er utstedt. Dette kan variere avhengig av billettype og flyselskapets regler.
  • Ønsker man opplyst om hvorvidt flybilletten kan refunderes, kan informasjon om dette fås ved henvendelse pr. e-post eller telefon til Eastern Travel & Tours.
  • Man er alltid berettiget til å få refundert flyplassavgifter på en ubenyttet flybillett, så sant flybilletten returneres til Eastern Travel & Tours for behandling. Dog fratrekkes det et evt. gebyr for dette.
  • Vi anbefaler at det tegnes en separat avbestillingsforsikring som dekker avbestilling ved sykdom/død hos den reisende og dens nærmeste familie.
 

 

 



REISEN
 

 


Pass og visum

  • Det er den reisendes ansvar å undersøke og medbringe gyldig pass og visum om det kreves til reisemålet. Vi anbefaler alle reisende å sjekke med landets konsulat og/eller ambassade i god tid før utreise om man er usikker på hva som gjelder.
  • Flys det via et annet land, før det endelige reisemålet, er det på samme måte den reisendes ansvar å undersøke eventuelt krav om transittvisum.
  • Ved reise innenfor Schengen-området kreves det ikke å reise med pass, men for nordmenn er pass eneste gyldige informasjon i utlandet og må derfor medbringes.
  • Ved oversjøiske reisemål må pass som oftest være gyldig i minimum 6 måneder etter hjemkomst.
  • Gjeldende regler kan man finne på Utenriksdepartementets hjemmeside; http://www.dep.no/ud/.
 

 

 


Medisin

  • Euforiserende (narkotiske) stoffer er i stort sett alle land, også i Norge, underlagt regler om kontroll. Det betyr at du ikke fritt må innføre eller besitte legemidler, hvor sånne stoffer inngår. Når du reiser til et annet land har du selv ansvaret for å undersøke hvilke legemidler med euforiserende stoffer du kan medbringe. Du vil fortsatt kunne reise fritt med normale legemidler til eget bruk, f.eks. hodepinetabletter, giktmedisin m.m. uten euforiserende stoffer. Hvis du er i tvil kan du alltid snakke med ditt apotek eller din lege. De kan opplyse om din medisin inneholder euforiserende stoffer, men ikke om et bestemt land vil kreve medisinattest. Hvis du tar medisin med euforiserende stoffer og skal ut å reise, bør du sikre deg best mulig ved å få en attest. Attesten fås på apoteket og inneholder alle nødvendige opplysninger.
  • Du må ha en attest for hvert legemiddel med euforiserende stoffer som du skal ha med på reisen. Den gjelder for reisens lengde, dog i høyst 30 dager. Husk å ta med passet ditt for å få en attest. Du må medbringe den originale attesten på reisen. Regelverket som gjelder når en reisende har behov for å medbringe legemidler til personlig bruk ved opphold i utlandet, vil være noe forskjellig fra land til land. Landene som deltar i Schengen-samarbeidet har imidlertid blitt enige om felles bestemmelser som gjelder visse sovemidler, beroligende midler og sterke smertestillende legemidler. Ved reiser utenfor Schengen-området kan eventuelt landets ambassade kontaktes for opplysninger om regler.
  • Når man har med seg reseptpliktige legemidler til sitt personlige bruk på reiser til utlandet, bør en alltid være forberedt på å kunne dokumentere at man er den rettmessige eier av legemidlene. Ved passering av den norske grense vil for eksempel legeerklæring, kopi av resept eller originalemballasjen fra det norske apoteket kunne tjene som dokumentasjon på eierskapet. Legemidler bør som hovedregel oppbevares i originalemballasjen fra produsenten.
  • Ytterligere informasjon kan finnes på følgende sider; Statens legemiddelverk http://www.legemiddelverket.no og Helse- og omsorgsdepartementets hjemmeside http://www.odin.dp.no/hod/
     
 


Vaksinasjon

  • Det er ditt eget ansvar å kontrollere om vaksinasjon anbefales eller er obligatorisk ved innreise til et annet land. Til enkelte land gjelder forholdsregler for spesielle sykdommer.
  • Opplysninger fås hos en lege og finnes også på Folkehelseinstituttets hjemmeside http://www.fhi.no/
 



Forsikringer

  • Til alle land utenfor Europa (følgende er omfattet av Europa: Albania, Algerie, Andorra, Azorerne, Belgia, Bosnia- Herzegovina, Bulgaria, Kypros, Egypt, Estland, Finland, Frankrike, Færøyene, Gibraltar, Hellas, Grønland, Hviterussland, Irland, Island, Israel, Italia, Jordan, Jugoslavia (Serbia og Montenegro) , Kanariøyene, Kroatia, Letland, Libanon, Libya, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Madeira, Makedonia, Malta, Marokko, Moldova, Monaco, Nederland, Norge, Palestina, Polen, Portugal, Romania, Russland (inntil Ural) , San Marino, Sveits, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sverige, Syria, Tsjekkia, Tunisia, Tyrkia, Tyskland, Ukraina, Ungarn, Vatikanstaten og Østerrike), bør du sikre deg at det er tegnet en reiseforsikring som dekker omkostninger ved behandling av sykdom, hjemtransport og tap eller skade av bagasje.
  • Du er ansvarlig for at reise- og avbestillingsforsikringer er i orden.
  • Alle som reiser i Europa bør ha med seg Europeisk helsetrygdkort. Helsetrygdkortet kan bestilles på http://www.trygdeetaten.no/helsetrygdkort.
    Obs! Forretningsreisende og reisende, som planlegger å utføre arbeid av en eller annen art underveis, bør undersøke om forsikringen deres omfatter dette, og uansett så bør en dekkende forsikring tegnes. Hvis ikke du har tegnet en relevant forsikring i forveien, kan det være dyrt å bli syk i utlandet hvis man ikke har en reiseforsikring som dekker sykdoms- og eventuelle hjemtransportomkostninger. En forsikring bør også inneholde dekning for ansvar, da den reisende ved alminnelige uhell i utlandet kan være utsatt for meget store krav for person og skade. Undersøk derfor alltid dine forsikringsforhold nøye før avreisen.
     
 


Check-in

  • Check-in tidene i Europa er opp mot 3 timer før flyavgang. Ved oversjøiske reisemål er check-in tidene gjennomgående noe lengre. På grunn av økte sikkerhetstiltak på alle flyplasser i verden, kan disse tider nå være vesentlig lengre enn tidligere. Det er opp til det enkelte flyselskap og/ eller flyplass å bestemme check-in tid.
  • Fra Oslo, Gardermoen (OSL) til reiser utenfor Europa anbefales det å møte opp minst 2 timer før avgang. For reiser til USA anbefaler vi å møte opp 2,5 timer før avgang.
  • Vær alltid ute i god tid så du ikke kommer for sent til flyet. Det er ofte lange køer, både ved check-in skrankene og ved sikkerhetskontroller.
 

 

 



ANSVAR OG REKLAMASJON
 

 


Dine plikter og ansvar

  • Ved mottagelse av reisedokumenter må du forsikre deg om at de nødvendige flybilletter samt reiseplan stemmer overens med det du har bestilt. Hvis ikke, skal du ta kontakt med Eastern Travel & Tours pr. omgående for å få rettet evt. feil eller mangler i det tilsendte.
  • Du er forpliktet til å følge de anvisninger for reisens gjennomførelse, som Eastern Travel & Tours samt flyselskapene m.fl. fastsetter.
  • Du skal respektere de ordensbestemmelser som fastsettes med hensyn til transporten til og fra bestemmelsesstedet samt for opphold på hoteller m.m. Grove eller gjentatte overtredelser kan medføre bortvisning fra reiseselskap og/eller hotell, således at videre opphold og hjemreise må foretas på eget ansvar og for egen regning.
  • Du må kunne ta vare på deg selv eller reise med en som kan hjelpe med personlig assistanse, hvis det er påkrevd.
  • Du er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med alminnelige erstatningsregler for skader du forvolder på eiendeler som tilhører medreisende, Eastern Travel & Tours, flyselskapet m.m.
  • Du er ansvarlig for å ha gyldig pass, visum og eventuelle vaksinasjoner.
  • Eastern Travel & Tours kan ikke stilles til ansvar for omkostninger, som unnlatelse av dette, måtte medføre for deg. Du må selv dekke alle evt. utgifter, som skyldes mangler i ovennevnte formaliteter, eksempelvis hjemtransport som følge av manglende pass.
  • Møter du ikke til rett tid ved utreise/hjemreise, mister du retten til denne reisen og må man reise for egen regning. Eastern Travel & Tours er uten ansvar for reisende som ikke foretar check-in i rett tid. 
     
 


Eastern Travel & Tours plikter og ansvar

  • Eastern Travel & Tours er forpliktet til å levere informasjon og reisedokumenter som gjør det mulig å gjennomføre reisen i overensstemmelse med reiseavtalen. Dog tas det forbehold for evt. trykkfeil samt innlysende skrivefeil, f.eks. hvis det er 3 reisende mens vi kun krever betalt for 1 reisende.
  • Vi kan endre reiseopplysningene innen reiseavtalen inngås, så sant vi innen avtalen er inngått, tydelig har informert om endringene. 
  • Lider den reisende økonomisk tap som følge av at reisen er mangelfull, har den reisende krav på erstatning fra oss, med mindre mangelen skyldes en uvedkommende tredjemann og ikke med kunne være forutsett ved avtalens inngåelse eller være unngått av reisebyrået eller noen, som vi er ansvarlig for.
  • Eastern Travel & Tours er ikke ansvarlig, så fremt avlysningen eller den manglende oppfyllelse skyldes omstendigheter som vi, eller noen hos Eastern Travel & Tours, ikke er ansvarlig for, ikke kunne ha forutsett ved avtalens inngåelse eller ha unngått..
  • Erstatning for personskade og for skade på bagasje er begrenset i overensstemmelse med regler i internasjonale konvensjoner. Eastern Travel & Tours kan ikke gjøres ansvarlig for tap som skyldes mindre avvik i forhold til de opplyste ankomsttider.
  • Går Eastern Travel & Tours konkurs, kan reisens pris refunderes av Reisegarantifondet. Dette gjelder dog kun reiser som inkluderer hotellopphold og/eller leiebil i minimum 2 netter/dager, og således ikke hvor reisen utelukkende består av flytransport.
  • Er reisen betalt med kredittkort kan du i visse tilfeller få dekket ditt tap av kortselskapet. Du kan lese mer om dette på Reisegarantifondets hjemmeside; http://rgf.no
 



Flyselskapets ansvar

  • For reiser til utlandet gjelder Warszawa-konvensjonens erstatningsregler som utgangspunkt for samtlige flyselskaper som er involvert i reisen. Denne konvensjonen begrenser erstatningsansvaret for flyselskaper i tilfelle av død, legemsbeskadigelse og forsinkelse, skade eller tap av bagasje. Disse begrensninger kan være mindre enn 10.000 SDR (Special Drawing Rights), svarer til ca. 105.000 kr. For norske flyselskaper, samt andre flyselskaper med Operations Licence utstedt i EU, er det ifølge EU Rådsforordning (EF) No 2027/97 ingen begrensning i tilfelle av at en passasjer blir drept eller lider skade på legeme ved en ulykke om bord i, eller ved på eller avstigning av et fly. Slike selskaper har ikke plikt til å betale mer enn et beløp i lokal valuta svarende til SDR 100.000, hvis selskapet kan bevise, at det og dets agenter tok alle nødvendige forholdsregler for å unngå ulykken, eller at det var umulig for det eller dem å ta sånne forholdsregler. Dog kan selskapet fritas helt eller delvis for erstatningsansvar, så fremt passasjerens uaktsomhet er skyld i eller medvirkende til ulykken.
  • I tilfelle ulykke vil selskapet utbetale et forskuddsbeløp til dekning av umiddelbare omkostninger senest 15 dager etter at den erstatningsberettigede person er blitt identifisert. I tilfelle av død skal et foreløpig beløp ikke være mindre enn et beløp svarende til SDR 15.000. Selskapet forbeholder seg retten til å kreve betaling tilbake i tilfelle av at mottageren feilaktig er blitt erstatningsberettiget, eller at betalingen overstiger selskapets erstatningsplikt på grunn av uaktsomhet av mottakeren eller passasjeren. I henhold til internasjonale bestemmelser er det av sikkerhetsmessige grunner forbudt å transportere farlig gods i innlevert bagasje. Nærmere opplysninger fås ved henvendelse til flyselskapet eller til oss.
 

 

 

Uforutsette hendelser

  • Eastern Travel & Tours opptrer som agent for flyselskapene og det er flyselskapet alene som har ansvar for transportens korrekte utførelse.
  • I tilfelle av flystreik eller annen streik som påvirker flyfarten, kan Eastern Travel & Tours eller flyselskapet være behjelpelig med endring av reservasjon. Dette kan dog først la seg gjøre i det øyeblikk en streik er en realitet, og utelukkende ifølge flyselskapets anvisninger. Er en streik varslet, og altså ennå ikke trådt i kraft, er det på din egen regning såfremt du ønsker å endre eller annullere en reservasjon.
  • Eastern Travel & Tours kan ikke holdes ansvarlig for utenforliggende hendelser, eller hendelser påført av tredje part. Eksempler på slike hendelser kan være forsinkelser p.g.a. værforhold og bagasje som ikke når frem. Ved slike hendelser skal du henvende deg til gjeldende flyselskap, som er ansvarlig for transporten.
 

 

 

Reklamasjon

  • Konstaterer du feil eller mangler ved bookingen eller i flybilletten, bør du umiddelbart henvende deg til oss så vi får mulighet til å hjelpe. Mangler under, eller ved selve transporten, bør påklages til transportøren straks. Om du ikke får hjelp på stedet, og verken flyselskap og/eller Eastern Travel & Tours og ikke du, etter fornyet reklamasjon etter hjemkomsten, finner en passende løsning, kan du klage til klagenemnda for flyreiser, Flyklagenemnda.
 

 

 

 

 

ANNET
 

 


Annet

  • Eastern Travel & Tours kan ikke garantere at reisende får sitte sammen på flyet. Dette gjelder også barn som reiser i følge med voksne. Mange flyselskaper tilbyr pr. i dag gratis setereservasjon, men dette kan først gjøres 24 timer før avreise, ved online check-in gjennom flyselskapenes internettsider. Kontakt oss for mer informasjon.
  • Spesielle forespørsler med hensyn til flyreisen, f.eks. om det er behov for rullestol, kan legges inn til flyselskapet ved bestilling. Vi tar ikke ansvar om dette etterkommes fra flyselskapets side.
  • Den reisene har plikt i å oppgi fullstendig navn på alle reisende ved bestilling, samt fødselsdato i de tilfeller det kreves
  • Aldersgrense for bestilling er 18 år. Eastern Travel & Tours påtar ikke ansvar for evt. forfalskninger i slike saker.
  • Eastern Travel & Tours er en agent for våre leverandører, og det er leverandøren som er kontraktspartner. Vi har således ikke noe ansvar for kontraktsmessig leveranse av de formidlede tjenester.
 

 

 

 

 

 

Dersom du er interessert i å vite mer om  dine rettigheter under flyreiser, klikk her.